Weekend i London

Fredag den 11. kl. 14 tog vi en taxa i lufthavnen og fik hurtigt checket ind. Vi fløj med EasyJet og var i luften omkring kl. 17.25. Efter en problemfri flyvetur landede vi i Stansted lufthavn ca. 55 km nordøst for London omkring kl. 17.50 lokaltid. Herfra tog vi toget Stansted Express til London. Billetterne havde vi købt ombord på flyet og kunne således gå direkte ned til toget, som kørte hvert 15. minut. Efter ca. 50 minutters togtur ankom vi til Liverpool Street Station. Her valgte vi at finde en taxi. Vi afslørede straks os selv som værende turister, da vi ventede på at lægge vores bagage i bagagerummet. I de klassiske, sorte taxier kommer bagagen nemlig ind i selve bilen sammen med passagererne. En sød, og meget snakkesaglig chauffør kørte os til vores hotel, Bedford Hotel på Southampton Row 83-95. Turen tog ca. 15 minutter og kostede knapt 11£.

Efter indtjekningen på hotellet slappede vi af et øjeblik på vores udmærkede værelse på 5. sal med udsigt til gaden, ganske som vi kan lide det. Derefter gik vi en tur i nærområdet og spiste aftensmad på Pizzahut, som lå lige overfor hotellet. Efter en lang dag var vi godt trætte og gik i seng ved 22.30-tiden (lokal tid).

Lørdag d. 12. februar gik vi, efter morgenmaden, vi hen til det nærliggende British Museum, hvor vi hoppede på en Sightseeing Bus og købte en billet gældende i 48 timer. Vi kom forbi en lang række af Londons seværdigheder: Downing Street, Parliment med Big Ben, Trafalger Square, Westminster Abbey, London Eye, Tower of London, Buckingham Palace, Hyde Park mm. Efter en spædende, men lang, tur på øverste etage i bussen, stod vi af på Trafalger Square. Her var der en happening arrangeret af Amnesty International til fordel for frihedskampen i Ægypten. Vi spiste frokost på den nærliggende Silver Cross Pub, hvor vi fik Fish ‘n Chips og en “pint”.

Efter frokosten gik vi ned for at se Westminster Abbey på nærmere hold. Og det blev fra første parket, da vi valgte at overvære “Evensong”, en blanding af bøn og (drenge) korsang, som startede kl. 15 og varede ca. 50 min.

Kl. 16 hørte vi Big Ben slå de velkendte toner og kort tid efter tog vi på en flod-cruise med afgang fra Westminster Pier. Vi stod af ved Tower Pier og gik over den imponerende Tower Brigde og tilbage igen. Vi hoppede derefter på en af de helt gamle, røde dobbeltdækkerbusser (en såkaldt “Roadmaster”). Vi kørte ind mod Trafalgar Square, stod af og gik de sidste 15 minutter hjem mod hotellet. Vi købte sandwich på Subway som vi spiste på hotellet. Efter et par timers hvil, tog vi metroen til Tower Hill. Vi havde været heldige at få billetter til en af verdens ældste ceremonier, “Ceremony of the Keys” som foregik på Tower of London. Nøgleoverdragelsen har fundet sted hver evig eneste aften i 750 (syvhundredehalvtreds!) år! Det var superspændende at overvære og vi kunne i sandhed mærke historiens vingesus i de ældgamle omgivelser.

Efter ceremonien tog vi atter hjem til hotellet efter en herlig dag med mange, mange oplevelser og indtryk

Søndag d. 13. tog vi bussen ind til Tower Brigde og købte billet til “Tower of London”. Her brugte vi et par timer på at indsnuse stedets 1000 årige historie. Vi så bl.a. Henrik VIII’ s rustning, stedet hvor hans anden kone Anne Boleyn mistede hovedet, grusomme torturredskaber og de indridsede navne i tårnmurene på tilfangetagne, der afventede deres skæbne. En enkelt nåede end ikke at skrive sit navn færdig.

Efter disse oplevelser tog vi metroen til Knightsbrigde, hvor vi først gik i stormagasinet Harvey Nichols og derefter i det pompøse Harrods. Vores pengepung rakte til noget te og et glas bolsjer. Der var simpelthen så mange mennesker i Harrods at vi hurtigt fortrak. Vi spiste på en nærliggende restaurant og tog derefter hjem til hotellet.

Mandag d. 14. februar, på Sus´ 35 års fødselsdag, gik vi på British Museum og så mange flotte kulturskatte. Herunder den berømte ”Rosetta-stenen” som gjorde det muligt for Thomas Young og Jean-François Champollion at tyde hieroglyfferne i 1822.
Efter frokost checkede vi ud fra hotellet og tog metroen til Kings Cross Station, hvor J. K. Rowlings ”Perron 9 3/4″ optræder. Det er fra denne perron, at personerne i Harry Potter bøgerne tager toget til Hogwarts. Kings Cross var dog pt. underlagt en enorm ombygning, men der var da sørget for, en ret sølle, version af indgangen til perronen.

Derefter tog vi metroen videre til Liverpool Street Station og tog videre mod Stansted. Her fløj vi nogenlunde planmæsigt mod København, hvor vi landede ved 21 – 21.30 tiden. Vi tog en taxa hjem, hvor alt heldigvis så fint ud og begge katte havde det godt.